Er gebeurt binnen korte tijd heel erg veel. Dat doet iets met jou, met ons ... met iedereen! We moeten ons allemaal aanpassen aan een nieuwe situatie die elke dag weer anders is. Daarom deze pagina voor jou.

  • Het laatste nieuws

    - 7 mei 2020

    De NVB heeft een aantal uitgangspunten beschreven om een bestendig inkomen vast te stellen in tijden van Corona.
    Vanaf 11 mei mag bij ons de werkgeversverklaring, de salarisstrook én het bewijs van bijschrijving salaris niet ouder dan 2 maanden zijn!

    Wij volgen hierbij de uitgangspunten van de NVB: u leest het hier.

     - 14 april 2020 - 

    Extra informatie bij toetsing inkomen ondernemers

    Ook in tijden van crisis blijven wij hypotheken verstrekken aan zelfstandigen en ondernemers. Maar dan wel zo verantwoord mogelijk. Wij willen voorkomen dat ondernemers vanwege de crisis betalingsproblemen krijgen. Daarom vragen we extra informatie zodat we kunnen vaststellen of het inkomen voldoende bestendig is en het verstrekken van een hypotheek verantwoord is .

    Is uw klant ondernemer en wil hij een hypotheek bij ons? Vul dan ook dit formulier in en stuur het naar ons, samen met de aanvraag. Wij stellen dezelfde vragen als NHG doet, sinds 3 april, bij de inkomensverklaring ondernemer.

    Deze aanpassing blijft van kracht tot nader bericht.


     - 7 april 2020 - 

    Geen gedwongen woningverkopen tot 1 juli

    In deze bijzondere tijd willen wij klanten met een betalingsachterstand zoveel mogelijk blijven helpen zodat ze in hun woning kunnen blijven. Dat zit in ons DNA en dat mag de klant van ons verwachten. Hoewel gedwongen verkoop bij ons relatief weinig voorkomt, zullen wij dat tot 1 juli niet doen! Hierin trekken wij met alle hypotheekverstrekkers in Nederland 1 lijn.

    Ben je bang dat jij jouw hypotheek niet kunt betalen? Op deze pagina, hieronder, geven wij je tips.

  • Betaalbaarheid van de maandelijkse hypotheeklasten

    Maak jij je zorgen dat je de maandlasten (tijdelijk) niet kunt betalen?

    Heb je bij ons een hypotheek? En maak jij je zorgen dat je de maandlasten (tijdelijk) niet kunt betalen door de gevolgen voor je inkomen vanwege de coronacrisis?

    Je kunt op ons rekenen, lees hier hoe

    Als hypotheekverstrekker hebben wij ook een maatschappelijke rol. Een rol die wij altijd al zeer belangrijk vinden en graag op ons nemen.



    Wat is er mogelijk ten tijde van deze crisis?

    • Je kunt 3 maanden uitstel van betaling aanvragen.
    • Je kunt afspraken maken over een (tijdelijk) lagere maandlast.
    • Ben je zzp-er of kleine ondernemer? Maak dan passende maatwerkafspraken met ons.

    Hoe kan ik uitstel van betaling aanvragen?

    Wil je bekijken wat de mogelijkheden zijn als gevolg van deze crisis? Neem direct contact op met de afdeling Intensief Beheer via de e-mail: ib@tellius.nl.

    Hoe wordt uitstel van betaling mogelijk gemaakt?

    De Belastingdienst geeft jou en ons de ruimte om in deze situatie tijdelijk andere betaalafspraken te maken. Wij bekijken samen met jou wat de mogelijkheden zijn. Je adviseur kan hierbij ook helpen. 

    Als ik afspraken heb gemaakt of uitstel van betaling heb gekregen, wanneer moet ik dan de niet betaalde maandtermijnen terugbetalen?

    De afspraken zijn tijdelijk. Betaal je tijdelijk minder? Of krijg je uitstel van betaling? Dan loop je een achterstand op. Natuurlijk moet je deze ook weer zo snel mogelijk inhalen maar ook hierover maken we samen met jou afspraken.

    Wat kan ik op dit moment doen om financiële problemen te voorkomen door deze crisis?

    Wij kunnen natuurlijk niets beloven. Wij kennen tenslotte jouw persoonlijke situatie niet. Maar we willen je natuurlijk wel op weg helpen. 

    • Vul een inkomsten- en uitgavenformulier in. Dit kan jou helpen om goed het verschil in beeld te hebben van voor en na de maatregelen. 
    • Neem contact met ons op om jouw mogelijkheden te bespreken. Mail ons jouw vraag: ib@tellius.nl.
    • Hou de aanpassingen en ontwikkelingen op deze site en van de overheid in de gaten.
  • Onze maatregelen om de gevolgen van mogelijke coronabesmettingen te beperken

    Wij blijven gewoon open. 

    Om de gezondheid van onze collega's te bewaken en mogelijke coronabesmettingen te beperken, werken zij vanuit huis. We nemen geen risico's, wij hopen dat jij dat ook niet doet.

  • Ook voor onze adviseurs hebben wij informatie

    In deze tijd, waarin het beter is als we elkaar niet ontmoeten, denken wij met u mee.

    Digitaal adviseren

    Moet mijn klant het renteaanbod tekenen?

    Ja, maar lukt dat nu even niet? Dan mag u het document uploaden zonder handtekening. Schrijft u op het renteaanbod dan wel duidelijk dat: u het renteaanbod met de klant heeft besprokende klant akkoord gaat met het renteaanbod

    Kan mijn klant de offerte digitaal ondertekenen?

    Ja, dat kan. Deze optie heeft uw klant altijd al bij ons. Natuurlijk verandert corona daar niets aan.

    Mag identificatie en verificatie van mijn klant ook digitaal?Ja, als er alleen via een videogesprek contact is tussen u en de klant. Volgt u dan alstublieft deze procedure:

    1. U ontvangt een kopie van het identiteitsbewijs.
    2. U controleert, tijdens het digitale contact, dat deze hetzelfde is als het origineel.
    3. Dit noteert u op de kopie van het identiteitsbewijs die u instuurt:
      • dat de verificatie gebeurde tijdens digitaal contact;
      • de kopie is gelijk aan het getoonde origineel;
      • de naam van de persoon die de controle heeft gedaan;
      • de datum waarop de identificatie is gedaan;
      • de handtekening van de persoon die de identiteit controleerde.

    Wat kan mijn klant doen als hij niet naar de notaris kan/mag?

    Fysiek aanwezig zijn bij het passeren van de hypotheekakte is niet altijd noodzakelijk. Op de website van de koninklijke notariële beroepsorganisatie vindt u hierover algemene informatie: https://www.knb.nl/actueel/coronavirus. Vraag de notaris waar uw klant gaat passeren naar de mogelijkheden die hij/zij biedt.

    Wat kan ik doen als mijn klant niet op tijd kan tekenen of passeren?

    Neemt u contact met ons op dan bespreken we gezamenlijk wat de mogelijkheden zijn.

    Acceptatie

    Hoe gaan jullie om met klanten die werktijdverkorting hebben?

    Wij volgen ons acceptatiekader. Wij nemen werktijdverkorting mee als standaard inkomen.

    Moeten ondernemers extra informatie aanleveren?

    Ja. De coronacrisis heeft effect op veel ondernemingen. Wij vragen ondernemers extra informatie aan te leveren om vast te stellen of het inkomen voldoende bestendig is en blijft. Wij willen hiermee voorkomen dat ondernemers door de crisis betalingsproblemen krijgen. Daarom moeten zij een extra formulier invullen. 

    Passen jullie de acceptatieregels aan?

    Vanaf 11 mei mag bij ons de werkgeversverklaring, de salarisstrook én het bewijs van bijschrijving salaris niet ouder dan 2 maanden zijn!
    Wij volgen hierbij de uitgangspunten van de NVB: u leest het hier.

    Wij blijven de ontwikkelingen nauwgezet volgen en zullen eventuele wijzigingen aan u communiceren.

    Let op: we hebben een gezamenlijke zorgplicht. Twijfelt u of de hypotheek op korte termijn nog wel betaalbaar is door onzekerheid over het inkomen? Dan bespreken we dit graag met u. We willen natuurlijk voorkomen dat onze gezamenlijke klant in betalingsproblemen komt door een mogelijk onbetaalbare hypotheek.

  • Onze bereikbaarheid

    Onze openingstijden zijn van maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 18.00 uur. 

    Je belt ons via: +31 (0)20 318 9600
    Mailen kan ook. Stuur jouw e-mail naar hypotheken@tellius.nl

    Noem in die e-mail alsjeblieft jouw contactgegevens, het hypotheeknummer en je vraag. Daarmee kunnen wij je sneller helpen.