Op deze pagina houden we u op de hoogte van aanpassingen in ons beleid als gevolg van de coronacrisis.

  • Moet mijn klant het renteaanbod tekenen?

    Ja, maar lukt dat nu even niet? Dan mag u het document uploaden zonder handtekening. Schrijft u op het renteaanbod dan wel duidelijk dat:

    • u het renteaanbod met de klant heeft besproken
    • de klant akkoord gaat met het renteaanbod?
  • Kan mijn klant de offerte digitaal ondertekenen?

    Ja, dat kan. Deze optie heeft uw klant altijd al bij ons. Natuurlijk verandert corona daar niets aan.
  • Mag identificatie en verificatie van mijn klant ook digitaal?

    Ja, als er alleen via een videogesprek contact is tussen u en de klant. Volgt u dan alstublieft deze procedure:

    • U ontvangt een kopie van het identiteitsbewijs.
    • U controleert, tijdens het digitale contact, of deze hetzelfde is als het origineel.
    • U noteert op de kopie van het identiteitsbewijs
      - dat de verificatie gebeurde tijdens digitaal contact
      - de kopie is gelijk aan het getoonde origineel
      - de naam van de persoon die de controle heeft gedaan
      - de datum waarop de identificatie is gedaan
      - de handtekening van de persoon die de identiteit controleerde
  • Wat kan mijn klant doen als hij niet naar de notaris kan/mag?

    Fysiek aanwezig zijn bij het passeren van de hypotheekakte is niet altijd noodzakelijk. Op de website van de koninklijke notariële beroepsorganisatie vindt u hierover algemene informatie: https://www.knb.nl/home. Vraag de notaris waar uw klant gaat passeren naar de mogelijkheden die hij/zij biedt.
  • Wat kan ik doen als mijn klant niet op tijd kan tekenen of passeren?

    Neem contact met ons op, dan bespreken we gezamenlijk wat de mogelijkheden zijn.?
Veelgestelde vragen over acceptatie
  • Moeten ondernemers extra informatie aanleveren?

    Ja, als zij een aanvraag onder NHG doen, dan moeten zij een extra vragenlijst invullen. De coronacrisis heeft effect op veel ondernemingen gehad. Ondernemers die een hypotheekaanvraag onder NHG doen, worden daarom gevraagd extra informatie aan te leveren. Met deze informatie wordt vastgesteld of het inkomen voldoende bestendig is en blijft. Hiermee wordt voorkomen dat ondernemers door de crisis betalingsproblemen krijgen. Daarom moeten zij vóór de door NHG goedgekeurde rekenexperts een extra vragenlijst invullen.

    Vraagt een ondernemer een hypotheek zonder NHG aan, dan is de extra vragenlijst vanaf 1 juli 2023 niet meer nodig.

  • Hoe gaat Tellius om met klanten die werktijdverkorting hebben?

    Wij volgen ons acceptatiekader. Wij nemen werktijdverkorting mee als standaard inkomen.