Veelgestelde vragen

    • Hoe log ik in op Mijn Tellius?

      U heeft een welkomstbrief van ons ontvangen. Daarin leest u de mogelijkheid om in te loggen op Mijn Tellius.

      Met de activatiecode, in die brief, kunt u inloggen en uw eigen gegevens bekijken op mijntellius.nl 

    • Ik wil een activatiecode voor Mijn Tellius aanvragen

      U kunt zelf een activatiecode opvragen via mijntellius.nl/Registreren. U ontvang van ons een brief met uw activatiecode.

    • Ik heb een klacht

      Bent u niet tevreden? Dan zien wij dat als een klacht. 

      U kunt een klacht indienen door ons klachtenformulier in te vullen.

    • Ik ben de activatiecode voor Mijn Tellius kwijt

      Heeft u een brief van ons ontvangen met de activatie code, maar bent u deze kwijt? 

      Geen punt. U kunt per e-mail een nieuwe activatiecode aanvragen: hypotheken@tellius.nl

    • Wat is het bankrekeningnummer van Tellius?

      Let op: wij gebruiken vanaf 23 november 2020 een nieuw bankrekeningnummer.

      Dat is bankrekening NL04 RABO 0324 1429 43 ten name van Stichting Tellius Hypothekenfonds. 

    • Hoe vraag ik een aflosnota op?

      Wilt u uw hypotheek geheel aflossen? Dan vraagt u bij ons een aflosnota op. Dat doet u per e-mail via beheer@tellius.nl. U krijgt van ons een voorstel opgestuurd. Houd u rekening met een langere wachttijd i.v.m. grote drukte.

    • Hoe vraag ik een berekening aan voor rente afkoop?

      Wilt u uw rente aanpassen voordat de rentevastperiode eindigt? Dan vraagt u ons om een berekening voor rente afkoop. Dat doet u per e-mail via beheer@tellius.nl. U krijgt van ons een voorstel
      opgestuurd. Houdt u rekening met een langere wachttijd i.v.m. grote drukte. 

    • Hoe kan ik een nota declareren voor mijn bouwdepot?

      Bent u aan het verbouwen en heeft u een bouwdepot? U kunt uw nota's en betaalbewijzen gemakkelijk toesturen via uw eigen omgeving: Mijn Tellius

      Wij betalen de kosten binnen 1 week nadat wij de nota hebben ontvangen.

    • Waarom moet ik voor sommige vraagstukken naar mijn hypotheekadviseur en is het niet mogelijk om dit rechtstreeks met Tellius Hypotheken te regelen?

      Sommige vraagstukken hebben invloed op uw financiële situatie. Dan is er goed advies benodigd. Raadpleeg daarom een hypotheekadviseur om u goed te laten adviseren.

    • ​Kan ik de hypotheekrente van de belasting aftrekken?​

      Dat weten wij helaas niet. Dat kan voor iedereen anders zijn. Neem daarom contact op met uw hypotheek- of belastingadviseur. Hij kan u hier meer over vertellen.  


    • Kan ik rentemiddeling aanvragen?

      Nee, rentemiddeling is niet mogelijk.

    • Mijn rentevastperiode is nog niet gestopt, kan ik toch mijn rente wijzigen?

      Ja. Maar misschien moet u dan een boete betalen. Wilt u weten wat de boete is? Mail ons: beheer@tellius.nl. Wij maken voor u een berekening van de mogelijke boete en een nieuw voorstel van de op dat moment geldende rentepercentages. Deze ontvangt u per post.

    • Mijn rentevastperiode loopt binnenkort af, wat moet ik doen?

      U hoeft nog niets te doen. Wij sturen u 3 maanden voordat uw rentevastperiode afloopt een nieuw voorstel. Uw keuze geeft u uiterlijk 14 dagen vóór de einddatum aan ons door.

      U betaalt maandelijks achteraf. Het nieuw gekozen maandbedrag zal dus 1 maand ná de nieuwe ingangsdatum van uw rekening gehaald worden.

    • Kan ik tussentijds extra aflossen op mijn hypotheek?

      Ja, je kunt tussentijds extra aflossen op de hypotheek.

      Het formulier waarmee u de extra aflossing doorgeeft vind je hier. Het ingevulde formulier mailt u naar beheer@tellius.nl.

      Houdt u er rekening mee dat u 10% van het totale leenbedrag per kalenderjaar boetevrij extra mag aflossen. Wilt u meer aflossen? Er kan een boete verschuldigd zijn.


      Heeft u een hypotheek in een hogere tariefklasse? Misschien kan dan door een extra aflossing de risico-opslag omlaag. Hoe het precies zit en wat u kunt doen, leest u op deze pagina.

    • Ik ben een nieuwe klant, waarom is er meer afgeschreven dan het maandbedrag?

      U bent pas bij de notaris geweest voor het passeren van de hypotheekakte. Dan moet u er rekening mee houden dat er eerst een hele maand voorbijgaat voordat wij voor de 1e keer uw hypotheeklasten afschrijven.

      Voorbeeld: is uw hypotheek op 15 oktober gepasseerd? Dan incasseren we uw hypotheeklasten pas begin december. U betaalt dan de rente en aflossing over de afgelopen maand plus de dagen van de maand waarin u bij de notaris bent geweest.

    • Wanneer wordt mijn hypotheek termijn geïncasseerd?

      De hypotheek wordt altijd de 1e werkdag van de maand van uw rekening afgeschreven. 

      U betaalt rente en aflossing altijd maandelijks achteraf.

    • Kan ik de risico-opslag van mijn hypotheek verlagen?

      Soms wel. 

      Is jouw woning meer waard geworden of heb je (extra) afgelost op de hypotheek? Dan kan de risico-opslag, en dus jouw rente, mogelijk omlaag. 

      Heb je een hypotheek met NHG of een hypotheek in de tariefklasse tot en met 60% marktwaarde? Dan heb je al het laagste tarief.

      Hoe het precies zit en wat je kunt doen, lees je hier.

    • Waarom stopt Tellius Hypotheken voorlopig?

      De funding van de hypotheken wordt verstrekt door de verzekeraar Achmea. Achmea heeft besloten om geen Tellius hypotheken meer te verkopen aan nieuwe klanten nu de beleggingsdoelstellingen voor Tellius voorlopig zijn gerealiseerd.

    • Wanneer stopt Tellius Hypotheken met het verstrekken van leningen aan nieuwe klanten?

      Per 01-11-2016.

    • Kan ik nog wel gebruik maken van de verhuisregeling?

      Ja, u kunt uw bestaande hypotheek meenemen naar een nieuwe hypotheek.

    • Kan ik mijn hypotheek nog verhogen?

      Ja, dat kan. Natuurlijk wel onder voorbehoud van acceptatie.

    • Kan ik mijn hypotheek in de toekomst nog omzetten?

      Ja, dat kan. Op elk gewenst moment kunt u kiezen voor een andere vorm of een andere rente. Let op: soms zijn hier wel kosten aan verbonden.

    • Kan ik nu boetevrij naar een andere geldverstrekker?

      Nee. De algemene voorwaarden veranderen niet.

    • Blijven de Algemene Voorwaarden ongewijzigd?

      Ja.

    • Stopt Tellius Hypotheken definitief?

      Nee, wij stoppen voorlopig met het verstrekken van hypotheken aan nieuwe klanten. In de toekomst is dat misschien wel weer mogelijk.

    • Wat betekent dat voor mijn rente?

      Ook in de toekomst kunt u rekenen op een redelijk renteaanbod van Tellius Hypotheken.

    • Moet ik altijd een taxatierapport op laten maken bij het sluiten van een hypotheek?

      Nee, in twee situaties hoeft u geen taxatierapport van uw woning op te laten maken:

      1. U koopt een nieuwbouwhuis dat wordt gebouwd door een aannemer; en
      2. U koopt of bezit een eigen woning en sluit een hypotheek die niet hoger is dan 80% van de WOZ-waarde
    • Ik heb een contract voor bepaalde tijd met mijn werkgever, is het dan ook mogelijk om een hypotheek bij Tellius Hypotheken af te sluiten?

      Wanneer uw werkgever een intentieverklaring ondertekent waarin hij aangeeft dat het tijdelijke contract wordt opgevolgd door een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, dan houden wij met dit tijdelijke inkomen rekening bij de beoordeling van uw aanvraag.

    • Kan ik bij een hypotheek van Tellius een "hogere inschrijving" krijgen?

      Ja, u kunt bij het verstrekken van uw hypotheek een extra hypotheekbedrag in het kadaster laten inschrijven bovenop het bedrag wat u leent. Als u later uw hypotheekbedrag bij ons verhoogt en deze verhoging valt binnen dit extra inschrijvingsbedrag, dan hoeft u niet opnieuw naar de notaris. Voor de extra inschrijving betaalt u wel notariskosten.

    • Kan ik een 2e hypotheek vrij besteden?

      Indien de onderhoudstoestand van uw huis goed is, dan mag u uw tweede hypotheek vrij besteden. Voor de aftrekbaarheid van de hypotheekrente doet het bestedingsdoel er wel toe.

    • Heb ik een overlijdensrisicoverzekering nodig voor een hypotheek bij Tellius?

      Nee.

      Het is wel verstandig om vooraf na te denken over wat er gebeurt met de hypotheek als u komt te overlijden. Of bij het overlijden van uw partner. Laat u daarom goed adviseren over de betaalbaarheid van de hypotheek na overlijden. Zo voorkomt u dat u of uw nabestaanden voor onverwacht hoge kosten komen te staan. Met een overlijdensrisicoverzekering kunt u ervoor zorgen dat (een deel van) de hypotheek wordt afgelost. Er zijn ook andere mogelijkheden zoals een nabestaandenpensioen. Uw adviseur kan u hier het beste over informeren.