Ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid 

Wilt u een verzoek voor ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid opsturen? Wordt de hypotheek niet verhoogd? Vul dan het aanvraagformulier in. In onze checklist kunt u zien welke documenten wij nodig hebben.

Moet de hypotheek wel verhoogd worden? Stuur dan uw aanvraag, zoals u gewend bent, via uw adviessoftware.

Meer informatie over ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid vindt u hier

Nieuws 

Nieuws - 28 april 2021

Zo gaan wij om met uw aanvraag voor een zelfstandige of ondernemer

Ook in deze tijden van crisis blijven wij hypotheken verstrekken aan zelfstandigen en ondernemers. Maar dan wel zo verantwoord mogelijk. Wij willen voorkomen dat ondernemers betalingsproblemen krijgen. Daarom vragen we extra informatie zodat de acceptanten van onze ondernemersdesk kunnen vaststellen of het inkomen voldoende bestendig is en het verstrekken van een hypotheek verantwoord is.

Vanaf 1 mei zijn jaarcijfers 2020 noodzakelijk

Aangezien 2020 ook in economisch opzicht een bijzonder karakter heeft, willen onze acceptanten bij de beoordeling van een aanvraag vanaf 1 mei de jaarcijfers zien. Zijn er nog geen definitieve cijfers? Stuur dan de conceptcijfers mee, liefst met een zo uitgebreid mogelijke toelichting van de boekhouder.

Hoe gaan we om met grote veranderingen in de jaarcijfers?

De interpretatie van jaarcijfers van zelfstandigen en ondernemers is altijd maatwerk. Dat geldt misschien nog wel extra voor de jaarcijfers over het coronajaar 2020. Veel ondernemers hadden door de lockdowns in 2020 een afwijkend inkomen. In sommige branches kelderde de omzet. In andere branches ging het juist uitzonderlijk goed. Die uitschieters kunnen impact hebben op de leencapaciteit.

We wijken in sommige gevallen af van ons uitgangspunt dat het toetsinkomen niet hoger is dan het inkomen in het laatste kalenderjaar (2020). De acceptanten van onze ondernemersdesk gaan hier op de volgende manier mee om:

  • Sterke winstdaling van meer dan 50%? We rekenen met het laatste jaarHeeft u een klant waarvan het ondernemersinkomen in 2020 met 50% of meer gedaald is? Dan houden we vast aan het uitgangspunt dat het toetsinkomen niet hoger is dan het inkomen in het laatste kalenderjaar.
  • Winstdaling van minder van dan 50%? Geef een toelichting of dit eenmalig wasBij een daling van het ondernemersinkomen met minder dan 50% is het aan u, uw klant en zijn boekhouder om toe te lichten dat de winstdaling eenmalig was. Is het aannemelijk dat het inkomen in 2021 minstens gelijk zal zijn aan dat van 2019? Dan laten we het uitgangspunt om het inkomen van het laatste kalenderjaar aan te houden los.
  • Winststijging: verwacht u dat dit eenmalig was of structureel? In sommige branches, bijvoorbeeld de bouw, ging het veel ondernemers juist voor de wind in 2020. Maar ook een winststijging kan het gevolg zijn van coronamaatregelen. Bij een sterke stijging van de winst (40% of meer) letten de acceptanten van onze ondernemersdesk extra op: is de stijging incidenteel als gevolg van corona-ontwikkelingen? Of gaat het om een gestage, structurele stijging? Om die vraag te kunnen beantwoorden vragen we om een verklaring van de boekhouder of van de ondernemer over de oorzaak van de winststijging en de verwachting voor 2021.  

Formulier extra informatie bij toetsing inkomen ondernemers 
Vul bij een aanvraag voor een zelfstandige of ondernemer altijd dit formulier in. Wij stellen dezelfde vragen als NHG doet bij de inkomensverklaring ondernemer.

Vragen? De acceptanten van onze ondernemersdesk denken graag met u mee. Bel of mail ons gerust om de mogelijkheden te bespreken.

Nieuws - 29 maart 2021

Passeren rond Pasen?

De meeste banken zijn dicht met de feestdagen. Wil uw klant passeren rond Pasen of Koningsdag? Houd dan rekening met deze data.

Goede Vrijdag (2 april) en 2e Paasdag (5 april):
Passeren op vrijdag 2 of dinsdag 6 april? Tot en met donderdag 1 april 10:30 uur kunnen er gelden worden opgevraagd voor een passering op vrijdag 2 april of dinsdag 6 april. Dinsdag 6 april loopt het betalingsverkeer dan weer zoals normaal.

Op Goede Vrijdag 2 april zijn wij telefonisch bereikbaar van 8:30 tot 17:00 uur.

Koningsdag (27 april) zijn wij gesloten:
Passeren op 28 april? Gelden opvragen is mogelijk tot en met maandag 26 april 14:00 uur.

Nieuws - 8 februari 2021

Wij informeren onze klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Wij bieden de klanten de online Hypotheekcheck aan

Klanten ontvangen een brief met inlogcode waarmee zij toegang krijgen tot onze online Hypotheekcheck. Na het invullen van deze tool met informatie over inkomen, pensioen en spaargeld, krijgt de klant inzicht in de (toekomstige) betaalbaarheid van zijn hypotheek.

Voor advies verwijzen wij naar u

Mogelijk willen klanten advies over hun situatie of het veranderen van hun hypotheek. In de Hypotheekcheck verwijzen wij voor een goed en volledig advies naar u, de adviseur. U kunt eventueel de Hypotheekcheck ook samen doen.

Bekijk hier een voorbeeld van de brief

Nieuws - 23 november 2020

Onze klanten zijn verhuisd

Het is zo ver. We hebben onze hele portefeuille verhuisd naar ons nieuwe hypothekensysteem.

Met dit systeem zijn wij in staat om in de toekomst goed en snel de behoeftes van onze klanten in te vullen. Én alle klanten krijgen nu toegang tot hun persoonlijke klantportal: Mijn Tellius. Daarmee geven we ze meer grip op en inzicht in hun hypotheek.

De verhuizing heeft voor sommige klanten gevolgen voor hun hypotheek. Zij hebben daarover een brief gekregen. De informatie die wij onze klanten geven, delen we hieronder ook met u. Het gaat tenslotte over onze gezamenlijke klant.

Naar de speciale pagina over de verhuizing naar het nieuwe hypothekensysteem

Nieuws - 5 november 2020

We verhuizen alle klanten naar ons nieuwe hypothekensysteem

Het moment is bijna daar. We verhuizen de hele portefeuille naar ons nieuwe hypothekensysteem. Dit heeft natuurlijk belangrijke gevolgen. Wij vinden dat u die moet weten, het gaat over onze gezamenlijke klant.

Naar de speciale pagina over het nieuwe hypothekensysteem

Nieuws - 23 maart 2020

Tellius heeft maatregelen genomen om de gevolgen van mogelijke coronabesmettingen te beperken.

Onze ‘winkel’ blijft gewoon open maar een groot deel van onze collega’s werkt vanuit huis. Wacht u aan de telefoon wat langer dan u van ons gewend bent? U kunt uw vraag ook stellen via e-mail: hypotheken@tellius.nl. Noemt u in die e-mail alstublieft uw contactgegevens, het hypotheeknummer en uw vraag. Daarmee kunnen wij u sneller helpen.

Op onze speciale corona-pagina leest u meer over de maatregelingen en de oplossingen die we u en uw klanten bieden. 

Contact

Algemeen
020 318 96 00
hypotheken@tellius.nl

Postadres:
Postbus 59098
1040 KB Amsterdam

Bezoekadres:
Gatwickstraat 1
Amsterdam

Beheer en Intensief Beheer
020 318 96 00
Regulier beheer whb@tellius.nl
Depot (declaratie/vragen) depot@tellius.nl
Incasso vragen klantbeheer@tellius.nl
Intensief Beheer ib@tellius.nl

Accountmanagers
We werken met 3 regioteams. De accountmanager van uw regio vindt u hier

Let op!

Per 1 november 2016 stopt Tellius Hypotheken voorlopig met het verstrekken van hypotheken aan nieuwe klanten.

In deze FAQ vindt u de meest gestelde vragen over dit onderwerp.
De brief aan onze klanten, leest u hier.